Ce este PPC?
Despre SEO am mai discutat aici.
Ce este insa PPC si de ce punem auzim de multe SEO si PPC mentionati impreuna?
PPC vine din englezescul Pay-Per-Click, si inseamna Plata la Click. PPC este o modalitate de publicitate extrem de raspandita pe Internet, care functioneaza astfel:
Site-ul A decide sa isi faca publicitate pe site-ul B, iar site-ul B ii ofera varianta PPC. Site-ul A dezvolta o reclama (fie text, fie imagine) pe care apoi o plaseaza pe site-ul B. De fiecare data cand un vizitator al site-ului B da click pe reclama lui A, casa de marcat a site-ului B se imbogateste cu valoarea unui click, valoare stabilita in prealabil intre cele doua site-uri. Cat costa un click? Depinde de site-ul pe care este plasata reclama, de nisa site-ulu, dar poate fi oriunde intre 1 cent si zeci de dolari. Da, in unele nise precum cele financiare, exista companii dispuse sa plateasca zeci de dolari pentru a primi un vizitator care ESTE POSIBIL sa cumpere ceva. Am scris cu litere mari pentru a intelege ca banii sunt incasati de site-ul B fara sa existe vreo conditie asupra actiunilor efectuate de vizitator pe site-ul A. Astfel intram pe teritoriul PPA (pay-per-action) – plata la actiune, unde se incaseaza bani de catre site-ul B doar daca vizitatorul trimis catre A indeplineste o anumita actiune. Mai mult despre PPA intr-un articole viitor insa.
Cea mai cunoscuta forma de PPC, pe care o vedeti zilnic, este programul Adwords de la Google, prin care Google ofera posibilitatea proprietarilor de site sa apara in rezultate [sectiunea Ads – Rezultate platite / sponsorizate] contra cost.
Proprietarii apeleaza in general la Adwords pentru ca site-ul lor este prost pozitionat in rezultate; astfel se poate plati PPC pana cand, ca urmare a unei campanii SEO, site-ul atinge o pozitie buna in rezultate si incepe sa primeasca trafic organic; SEO si PPC nu se excld, ele pot functiona mana in mana [mai ales unde bugetul o permite].
Avantajele PPC
- poti aparea pe prima pagina imediat dupa ce ai platit o campanie, fara sa fii nevoit sa astepti zile/saptamani/luni, ca in cazul SEO.
Dezavantajele PPC
- cand nu mai platesti, nu mai esti listat pe prima pagina
- pretul PPC este in continua crestere, odata cu competitia
- PPC este foarte periculos dpdv financiar pentru necunoscatori / incepatori in PPC; astfel, poti cheltui sume enorme fara sa vezi profit, daca nu stii cum functioneaza PPC (alegere cuvinte cheie, cuvinte care arata intentia de cumparare, cuvinte negative, etc);