Glosar de termeni SEO pentru clienti
In calatoriile mele pe site-urile unor firme de SEO din Romania, cu scopul de a vedea ce se mai ofera clientilor, am observat in mod repetat un fenomen cel putin ciudat: mai toate aceste firme au pe site diverse articole de SEO [paranteza: eu daca imi duc masina la mecanic sa o repare nu sunt preocupat sa citesc vreo revista de mecanica auto – pur si simplu vreau sa mi se spuna ce probleme are, cat costa, sa o repare, sa platesc si sa plec. Dvs? ], descrierea pachetelor / serviciilor SEO care le ofera, si alte tipuri de continut, unde se discuta intr-un jargon tipic SEO cu atata nonsalanta de parca toti clientii au invatat la scoala termenii tipici folositi in aceasta industrie. In acest scop, am creat aceasta pagina unde am sa incerc sa explic sensul celor mai des intalniti termeni in SEO:
SEO: Search EngineOptimization = Procesul de optimizare (a unei pagini web) pentru motoarele de cautare [Google, Bing, Yahoo]. Ca sa intelegeti termenul mai bine, ganditi-va la modul in care Dvs va “optimizati” afacerea, serviciile sau produsele pentru a le face mai atractive in ochii clientilor.
Keywords / Cuvinte cheie: Sunt expresiile pe care le folosesc utilizatorii de Internet atunci cand cauta ceva. In general, cand se cauta acelasi lucru, acestia au tendinta de a folosi aceeasi expresie sau o variatie a acesteia, ajutati evident si de sugestiile lui Google, pe masura ce introduc litere in casuta de cautare. Exemplu practic: pentru un proprietar de pensiune din Constanta, un cuvant cheie de interes ar fi “cazare Constanta”, sau “pensiune Constanta”.
SERP: Search Engine Result Page= Pagina de rezultate a motorului de cautare. Cand cineva spune ” se afla [nr. o pagina web] pe pozitia 20 in SERP, vrea sa spuna ca o anumita pagina web se gaseste pe pozitia 20 a rezultatelor [pentru motorul de cautare care l-a folosit]. Pozitia 20 inseamna ultima pozitie [in partea de jos] a paginii a 2-a.
ON-Page SEO: Optimizarea pe pagina, adica optimizarea a tot ce tine de codul HTML a unei pagini web.
OFF-Page SEO: Optimizare in afara paginii. In acest caz, optimizarea se face pe alte site-uri [???], adica se urmareste obtinerea de “recomandari” dinspre alte site-uri [Un exemplu usor de inteles: atunci cand citit un articol si acesta are diverse sectiuni: “pentru mai multe informatii viziteaza pagina aceasta, acolo gasesti ceea ce cauti”]. Cand o pagina web are recomandarile potrivite [nu cele mai multe, ci pe cele potrivite], un motor de cautare o va lista cat mai sus in SERP [nu ati uitat deja ce inseamna, nu?].
Link / Legatura: Un link este in esenta acel text dintr-o pagina web pe care, daca dati click, va duce in alta pagina web. Este asemanatoare unei legaturi, si functioneaza asemeni unei recomandari de la site-ul pe care se afla, pentru site-ul catre care sunteti trimis. Linkurile sunt de doua feluri principale: interne – va duc catre alte pagini de pe acelasi site, si externe – va duc pe o pagina web care tine de alt site.
Link-building: O parte a procesului de optimizare a unei pagini web unde se creeaza linkuri (vezi mai sus) din diferite pagini spre pagina de interes, intr-un efort de a creste valoarea acesteia in ochii lui Google. Procesul de link building este un proces de reglaj fin: facut cum trebuie, poate ajuta o pagina web sa ajunga in top, sau ii poate ruina sansele. De observat ca multe firme pretind ca ofera servicii SEO, insa nu fac altceva decat link-building, de cele mai multe ori haotic si fara o strategie clara.
PR- PageRank: Este o valoare numerica intreaga pozitiva cuprinsa intre 0 si 10 atribuita de motorul de cautare Google unei pagini web (fiecare pagina web are o valoare PR, nu site-ul) care masoara in esenta valoarea linkurilor de pe web catre pagina respectiva. O puteti percepe ca si o nota pe care Google o da unei pagini web in functie de cate linkuri va duc la pagina respectiva. Un PR mare nu inseamna neaparat o pozitie buna in SERP, iar un PR mic nu inseamna ca nu puteti obtine o pozitie buna in SERP. Valoarea PR este folosita de Google, alaturi de alti peste 200 de factori, in stabilirea pozitiei unei pagini web in rezultatele sale.