
Optimizare SEO – Ce Inseamna de Fapt?
Pentru a intelege ce inseamna optimizare SEO, trebuie sa facem o mica introducere. Acronimul SEO vine de la Search Engine Optimization – Optimizare pentru Motoarele de Cautare. Scopul SEO este acela de a obtine trafic gratuit, organic (a nu se confunda cu traficul din reclame Paid Per Click, gen Adwords) de la motoarele de cautare – Google, Bing, Yahoo etc. Toate aceste motoare de cautare ofera rezultate – pagini cu continut, videoclipuri, listinguri locale – care sunt afisate in functie de relevanta pe care motoarele de cautare considera ca o au pentru utilizatori.
Cum functioneaza un motor de cautare
Imaginati-va ca gestionati o biblioteca imensa, cu milioane si milioane de carti. In fiecare zi, oamenii apeleaza la dumneavaostra pentru diverse informatii, si au incredere ca le veti oferi cea mai buna carte care sa le raspunda la intrebari. Cum faceti sa le-o oferiti, cu atatea resurse la indemana? Aveti nevoie de un sistem: in primul rand, trebuie sa stiti ce contine fiecare carte, apoi cartile trebuie categorisite, si notata o legatura intre carti din aceeasi categorie. Poate o carte ofera o anumita informatie, iar alta vine sa aprofundeze o parte din acea informatie, in timp ce alta dezvolta o alta parte a ei. Informatia din aceste carti trebuie tratata ca un intreg de catre bibliotecar.
Optimizare SEO
Ce faceti insa, daca aveti cateva sute de mii de carti pe teme similare. Dumneavoastra trebuie sa stiti care dintre ele ofera raspunsul cel mai pertinent la intrebarea adresata de utilizator. Nu este deloc o treaba usoara, iar aceasta treaba o fac motoarele de cautare zi de zi. Pentru a indeplini aceasta sarcina, motoarele de cautare trebuie sa scaneze continutul fiecarei pagini web – acest proces se numeste crawling. Toata informatia adunata este categorisita, apoi aranjata in ordinea relevantei pentru a fi afisata celor care cauta. Relevanta nu este altceva decat rezultatul unui proces intern, denumit algoritm, specific fiecarui motor de cautare. Este ca o reteta secreta – ganditi-va la Coca-Cola, Mc Donalds, KFC etc. Cu cat reteta este mai buna, la fel sunt si rezultatele, de aceea Google este la ora actuala cel mai folosit motor de cautare, depasind de departe ceilalti competitori: Bing, Yahoo, sau alte motoare mult mai mici.
SEO
Daca detineti un website, si doriti ca acesta sa apara cat mai sus in cautari, este nevoie ca acesta sa contina ingredientele din reteta secreta a motoarelor de cautare. Optimizarea site-ului, sau SEO, inseamna introducerea acestor ingrediente in site-ul Dvs., astfel incat el sa fie pe placul motoarelor de cautare.
Algoritmul motoarelor de cautare
Bine, bine, dar nu ai spus ca reteta este secreta? Intr-adevar, reteta este secreta, insa ingredientele cele mai mari sunt cunoscute, asa cum si la Coca-Cola se stie ca are apa, cofeina, zahar si coloranti caramel. Ceea ce nu stie sunt proportille acestora, si eventuale ingrediente secrete. Sa vedem in continuare care sunt ingredientele cunoscute in SEO:
Continutul paginii
In acest context, cand vorbim de continutul unei pagini, ne referim de fapt la acele portiuni pe care un motor de cautare le poate “vedea” si indexa, adica adauga la colectia lui de informatii. Aceste portiuni sunt in marea lor majoritate formate din text, pentru ca un motor de cautare nu poate “vedea” un videoclip sau o imagine. In schimb, se bazeaza pe descrierile pe care noi le adaugam unei imagini sau unui videoclip pentru a intelege despre ce anume sunt. Dar sa nu ne indepartam: motorul scaneaza fiecare cuvant de pe pagina si astfel isi face o idee despre ce subiect trateaza pagina respectiva. De exemplu, daca un utilizator cauta Optimizare SEO, motorul de cautare ii va returna doar pagini care contin informatie pe acest subiect.
Titlul paginii
Fiecare pagina de pe web are 2 titluri: cel pe care il vede utilizatorul de Internet, si cel “oficial”, care este invizibil la prima vedere, pentru ca este ascuns in codul paginii. Acest titlu il vedeti de obicei afisat in bara browserului; de exemplu, pentru aceasta pagina, ar trebui sa vedeti bara browserului afisat:” Optimizare SEO – Ce inseamna de fapt | SEobyAlex”. Pentru o optimizare eficienta, este nevoie ca aceste titluri sa coincida. De ce: pentru ca motoarele de cautare se uita la Titlul din codul paginii, tratandu-l ca si un titlu de carte, si ca un rezumat in cateva cuvinte al continutului paginii.
Legaturi intre site-uri (linkuri)
Cand un website A are in cadrul lui o legatura catre alt website B (textul pe care dai click si te duce pe alt website), aceasta este interpretata ca si o recomandare pentru B din partea site-ului A: aici gasiti informatie de calitate. Un site care are cat mai multe recomandari de la cat mai multe site-uri poate fi o sursa de incredere. Spun “poate”, pentru ca asa functiona algoritmul Google la inceputurile lui. In timp insa, detinatorii de site-uri au invatat sa obtina aceste linkuri si sa influenteze/manipuleze rezultatele motoarelor de cautare. Astfel ca reteta s-a mai rafinat, si multi alti factori au inceput sa fie luati in calcul.
Cuvintele folosite in legaturi (linkuri) – Textul ancora
Textul pe care puteti da click pentru a ajunge la alt site se numeste “anchor text” in engleza. Tradus mot-a-mot, inseamna text ancora. Aceste text are importanta in cadrul retetei. De exemplu, in continuare creez un link catre un alt site, iar textul ancore este inchirieri masini . Linkul functioneaza ca si o recomandare din partea acestui site pentru pagina destinatie, iar din textul pe care eu l-am folosit pentru crearea legaturii, motoarele de cautare trag concluzia ca pagina destinatie, este despre inchirieri masini. Astfel, daca un utilizator cauta aceasta fraza, sisite-ul de mai inainte are nu numar consistent de linkuri cu acea fraza ca si text ancora, ar putea fi prezentat mai sus pe paginile de rezultate. Am spus ar putea, pentru ca nu este suficient, si conform ultimelor modificari de retete, cu cat ai mai multe asemenea linkuri, ai sanse tot mai mari sa apari tot mai la coada rezultatelor. De cate asemenea linkuri ai nevoie? Nu exista un raspuns universal, el depinde de fiecare situatie in parte.
Reputatie site
Alt ingredient important din reteta unui motor de cautare este reputatia site-ului. Site-urile care ofera continut proaspat, care atrage si intereseaza vizitatorii, si au un numar consistent de legaturi (linkuri) de calitate [de la alte site-uri cu reputatie] sunt considerate site-uri cu reputatie buna, sau “de calitate”.
Concluzie
Acestea sunt doar ingredientele de baza, iar retetele fiecarui motor de cautare se modifica si se rafineaza permanent, in scopul de a inlatura site-urile de calitate scazuta (sau Spam-ul) din primele pagini ale Google si pentru a oferi rezultate mai bune utilizatorilor. Optimizare SEO de baza pentru site-ul Dvs. inseamna sa aveti un continut de calitate (sa ofere informatii pertinente si de actualitate), sa va asigurati ca un motor de cautare gaseste pe site ingredientele pe care le doreste pentru a-i oferi o situare cat mai buna in paginile de rezultate, si sa aveti o autoritate si credibilitate [conferite in mare parte de alte site-uri] care sa confirme impresiile bune facute de site asupra motorului. Priviti in modul acesta: prin optimizarea pe pagina a site-ului le spuneti motoarelor de cautare: “Uite, eu ma pricep la X, sunt chiar bun”. Insa lauda de sine nu e suficienta, nu? Atunci insa cand mai apar 10 / 50 / 100 sau chiar mii de alte site-uri care spun: “Da, intr-adevar se pricepe la X foarte bine”, [Optimizare OFF page] atunci motorul de cautare va crede si va ofera un loc mai bun in rezultatele cautarilor.